کد مطلب:53573
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
در آية 81 سورة آلعمران، مراد از وعده ياري كنيد چيست و چگونه ميتوان اين آيه را دليل بر اثبات رجعت قرار داد؟ لطفاً توضيح دهيد.
برادر گرامي!
الف ـ مراد از وعده ياري در اين آيه، يك مسئله كلي و عمومي است، اگر چه خاتم پيامبران، مصداق بارز آن است. در حقيقت، همان طور كه پيامبران و امتهاي بعدي، نسبت به پيامبران گذشته و آيين آنها، احترام ميگذارند، پيامبران و امتهاي پيشين نيز، نسبت به پيامبران بعد از خود، چنين وظيفهاي را داشتهاند; به اين خاطر اگر ميبينيم در رواياتي، تصريح شده كه منظور پيامبر گرامي اسلاماست، از قبيل تفسير آيه و تطبيق آن بر يك مصداق روشن محسوب ميگردد. نه اين كه معناي آن منحصر، باشد. فخررازي، در تفسير خود، از حضرت علينقل كرده است هنگامي كه خداوند، آدم و ساير انبيا را آفريد، از آنها عهد و پيمان گرفت كه هرگاه محمد6 مبعوث شد، به او ايمان آورند و ياريش كنند.(تفسير نمونه، آيت ا... مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 487، دارالكتب الاسلامية.)
ب ـ استفاده از آيه، براي اثبات رجعت.
از امام صادق، روايت شده كه فرمود: از زمان حضرت آدم به بعد، خدا هيچ پيامبري را برنيانگيخت ، مگر آن كه به دنيا، باز خواهد گشت و اميرمؤمنانرا ياري خواهد داد و اين است فرموده خداي متعال كه: و به او ايمان بياوريد، يعني رسول خدا6 و به ياري وي برخيزيد; يعني اميرمؤمنان; سپس در عالم ذر، به آنان گفت: آيا اقرار نموديد و بر آن پيمان بستيد؟
هنوز تأويل اين آيه، نيامده است.
راوي ميپرسد: تأويل آن، چه وقت خواهد آمد؟ فرمود: هنگامي كه خدا، پيامبران و مؤمنان را در اطراف علي، گردآورد تا او را ياري كنند; پس در آن زمان است كه خداوند، پرچم پيامبرش را به دست علي بن ابي طالبميدهد و در آن هنگام است كه او فرمانرواي همة خلايق ميگردد، و اين، تأويل آيه است.
همچنين فرمود: شگفتا! و چگونه اظهار شگفتي نكنم، از مردگاني كه خدا، آنان را گروه گروه، زنده بر ميانگيزد و آنان اجابت نموده و ميگويند: لبيك لبيك... .(تفسير برهان، ج 1، ص 181 / شيعه و رجعت، آيت ا... ميرشاه ولد، ص 77، دارالنشر اسلام.)
طبق اين نظر و روايات، انبياي گذشته براي ياري پيامبر و علينبودهاند. و در رجعت است كه آنها برميگردند و پيامبر گرامي اسلامو اميرالمؤمنينرا ياري ميكنند، و اين آيه شريفه، اين گونه بر رجعت دلالت دارد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.